آينده را نمیتوان مانند محصولات ديگر سفارش داد. نوشتن شرح فني و جزئيات چشمانداز آينده و تحويل آن به كميتهای براي تحقق چشمانداز در مدت زمان معين و با هزينهای تعريف شده به ويژه زمانی كه آينده در يک بستر پيچيده شكل خواهد گرفت، امكانپذير نيست. در اين زمينهپروژههايی موفق خواهند شد كه ذينفعان حال و آينده بهصورت مستقيم در مراحل اجرايی پروژه دخالت داشته باشند و نظرات آنها مورد تحليل و بررسي قرار گيرد. همچنين توجه به پويايی اهداف و خواستههای مطلوب ذينفعان همزمان با نفوذ در آينده يكی از نكات كليدی است. در طول كتاب، آينده بهعنوان محصولی كه بايد توسعه داده شود در نظر گرفته شده است. منظور از توسعه، طراحی مدل و بررسی آيندههای بديل و نفوذ در آينده بر اساس مطلوبيتها است. با كمک از تعريف طراحی را فرايند خلق چشمانداز از آيندههای ممكن، ساخت ارزشهای صريح از اولويتهای آيندههای مشخص و استقرار برنامههای عملی برای دستيابی به خروجیهای مطلوب میدانيم. روجیهايی كه در مقابل تغييرات و عدم قطعيت تا حد قابل قبولی پابرجا باشند. يكی از اهدافی كه در كتاب دنبال شده است جلب كردن توجه پژوهشگران حوزه آيندهپژوهی به لزوم تفكيک بستر اجرايی آينده است. به اين معني كه پيچيدهبودن بستر اجرايی يا سيستمی كه آينده در آن اتفاق خواهد افتاد بر شيوه حل مسأله، تعيين اهداف، روش طراحی، انتخاب ابزارها و اجرای آينده تأثير مستقيم دارد. بر اساس پژوهش ژيونگ، اكثر كسبوكارها و فعاليتهای اقتصادی/ اجتماعی به اين دليل شكست میخوردند. كه تلاش میكنند مشكلات غيرخطی را با فرايندهای خطی حل نمايند. برای مطالعه بیشتر لطفا به فایل کتاب مراجعه کنید.